3 Haziran 2010 Perşembe

SATIŞ İLE PAZARLAMANIN FARKI NEDİR?

Günümüzde satış ile pazarlama birbirine karıştırılmaktadır. Hatta her ikisinin de aynı şeyler olduğunu düşünen ve bu şekilde değerlendiren çok kişi vardır. Oysa satış ve pazarlama birbirinden çok ayrı kavramlar olduğu gibi, her ikisinin de görevleri çok farklıdır. Çok basit bir örnek vermek gerekirse; bir lokantada “Pazarlama” aşçı ise, “Satış” garsondur. Bu örnekte anlatılamayan tek şey, aşçının mutfaktan çıkıp, müşterilerle konuşarak, sunulan yemek hakkında müşterilerin beğenisini sorması ve ertesi gün yapılacak yemek çeşitleri için müşterilerden fikir almasıdır. Yani, “Pazarlama” ürünü hazırlar, “Satış”a satması için sunar. Aslında “Pazarlama” hiçbir zaman “Satış”tan kopmaz, satış departmanı ile birlikte hareket eder. Her türlü bilgiyi satıştan alır ve değerlendirir. Satış sonrası ise “Pazarlama”nın görevleri bitmez, ürünün tutundurma (Tanıtım, promosyon ve benzeri) çalışmalarına devam eder. Bu anlatımdan, pazarlamanın her şeyi yaptığının, satışın ise sadece ürünü satmak gibi bir işlem yaptığının çıkarımını yapmak yanlış olur. Satış, şirketin vurucu gücüdür. Satış, ürünü kime satacağını, kaç tane satacağını, müşterinin ticari riskini, satılan ürünün bedelinin tahsilini üstlenir. Aslında, pazarlama olmazsa, satış yapılamaz; satış olmazsa, pazarlama yapılamaz. Buraya biraz açıklık getirmekte fayda var; doğru pazarlama çalışmaları yapmadan satışa sunulan bir ürünün satış şansı düşük olur. Satış yapılmazsa, para gelmeyeceği için de, pazarlamanın en önemli görevlerinden biri olan “Tutundurma” faaliyetleri yapılamaz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder